18. [Luyken Jan]. Icones Biblicae Veteris et N. Testamenti. Figures du Vieux et du Nouveau Testament. Inventées et gravées par Jan Luyken. Amsterdam, b.r. (I połowa XVIII w.).
[Luyken Jan]. Icones Biblicae Veteris et N. Testamenti. Figures du Vieux et du Nouveau Testament. Inventées et gravées par Jan Luyken. Amsterdam, b.r. (I połowa XVIII w.). J. Covens et C. Mortier. Tablic rycin 62 (miedzioryty), grand folio, opr. skóra z epoki. 18 000,-
Komplet ilustracji do Starego i Nowego Testamentu. Z biblioteki Wacławy Fleury (1888-1983), malarki wykształconej w Akademii w Petersburgu, po II wojnie światowej związanej z Sopotem, córki Stanisława Filiberta Fleury (1858-1915), fotografa i malarza, ważnej postaci środowiska artystycznego Wilna, kolekcjonera książek, map i rycin (ekslibris). Monumentalny album rycin ze scenami biblijnymi – pierwszych 40 ze Starego Testamentu, pozostałe z Nowego Testamentu. Bogate w szczegóły, pełne ruchu i życia ryciny, ukazujące najważniejsze momenty historii Zbawienia, od Adama nazywającego zwierzęta w Raju, przez budowę wieży Babel, historię Abraham i Józefa, po plagi egipskie oraz wędrówkę Żydów do Ziemi Obiecanej. Tę część zamyka plan odbudowanej po wojnach z Rzymem Jerozolimy. Od planszy nr 41 następują sceny z Nowego Testamentu, od zwiastowania pasterzom, przez cuda i nauczanie Chrystusa po Drogę Krzyżową i Sąd Ostateczny. Na zakończenie kilka scen z Dziejów Apostolskich (nawrócenie i działalność św. Pawła). Wszystkie grafiki (śr. o wym. 32 x 42 cm, na kartach 48 x 54 cm), opisane po francusku i holendersku (z podaniem odnośnika do Biblii), sygnowane na płycie. Autorem kompozycji i rytownikiem jest Johannes Luyken (1649-1712), wybitny holenderski malarz i grafik pracujący w Amsterdamie (autor m.in. portretów króla Jana III Sobieskiego). Album ukazał się po raz pierwszy w 1708 r., następnie kilkakrotnie wznawiany przez znane amsterdamskie wydawnictwo Johannesa Covensa i Cornelisa Mortiera. Dawna oprawa w skórę, z szyldzikami i delikatnymi, tłocz. zdobieniami na grzbiecie. Uszkodzenia i ubytki skóry oprawy, zabrudzenia (miejscami intensywne), drobne przedarcia marginesów podklejone (bez szkody dla grafik). Mocne odbitki na grubym papierze.
Ilośc odsłon: 596