0. Zbiór znacznieyszych budowli w województwie lubelskiem. Warszawa 1836
Zbiór znacznieyszych budowli w województwie lubelskiem. Warszawa 1836. Tabl. ryc. 45 (litografie), 31,0 x 41,5 cm, opr. współcz. ppł. z tłocz. złoc. tytułem, zachowane oryg. okł. brosz.
Album litografii ukazujących najważniejsze budowle ówczesnego województwa lubelskiego, w większości wznoszone w okresie ożywienia gospodarczego pierwszych lat istnienia Królestwa Polskiego. Utrzymany w stylu zbliżonym do sławnego albumu Leonarda Schmidtnera „Zbiór celniejszych gmachów miasta stołecznego Warszawy”, wydanego w 1823-1824 r. Album otwiera „Widok Miasta Lublina od Południa”, sygnowany przez Ludwika Horwarta, litografa i rysownika działającego w Warszawie. Rozkładana, bardzo szczegółowa panorama miasta (35,0 x 65,0 cm) powtarza widok z obrazu Philippa Dombecka „Wjazd gen. Zajączka do Lublina” (namalowanego w 1826 r., obecnie w ratuszu w Lublinie). Ryciny ukazują widoki fasad, a także przekroje i plany budynków, głównie pałaców i dworów. Wśród nich największą grupę stanowią zabytki lubelskie: Brama Krakowska, dzwonnica przy katedrze, projekty ratusza, obelisk ku czci Unii Lubelskiej, Komora Celna oraz Pałac Komisji Wojewódzkiej w Lublinie. Wśród innych widoków na uwagę zasługują: pałac Czartoryskich w Puławach, Domek Gotycki, kościół i Marynki (tamże), pałace w Lubartowie, Klemensowie (rezydencja Zamoyskich), założenie w Rakołupach (obok pałacu ukazano także szczegółowo gorzelnie i browar). Pozostałe litografie ukazują często już nieistniejące lub przebudowane pałace, dwory i domy w niewielkich miejscowościach powiatu hrubieszowskiego, zamojskiego. Sześć plansz przedstawia kościoły i cerkwie w Krasnymstawie, Chełmie, Kraśniku, Radecznicy i Miączynie. Na zakończenie dołączono projekt pałacu „w guście gotyckim” autorstwa Jana Stompfa (1790-1836), architekta lubelskiego, przedstawiciela stylu neogotyckiego (m.in. autora przebudowy zamku lubelskiego na więzienie oraz Pałacu Lubomirskich na Komisję Województwa Lubelskiego), inżyniera naczelnego w Dyrekcji Generalnej Dróg i Mostów w Warszawie. Większość grafik sygnowana na kamieniu przez Józefa Sławińskiego, działającego w Warszawie w I połowie XIX w., współpracującego m.in. z Instytutem Litograficznym Szkolnym (gdzie głównie wykonywał plany i szkice architektoniczne). Dwie plansze sygnowane przez Łaszcza. Po konserwacji, uzupełniony narożnik planszy 6, przedarcia widoku Lublina (podklejone). Wg Estreichera winno być 46 plansz. Stan ogólny dobry. Wielka rzadkość!!!
Ilośc odsłon: 710