0. Norblin Jan Piotr. Zbiór rozmaitych strojów polskich. Costumes polonais. B.m. (Paryż) 1817
Norblin Jan Piotr. Zbiór rozmaitych strojów polskich. Costumes polonais. B.m. (Paryż) 1817, k. [3], tabl. ryc. 48 (winno być 50; akwaforty, akwatinty Ph. L. Debucourta, sposób kredkowy, kolorowane akwarelą), 30 cm, opr. płsk XIX w., ze złoc. tyt. na grzbiecie.
Egzemplarz z księgozbioru Juliana Tuwima (odręczny wpis: „J.T. 2.II.1952” na wewnętrznej stronie przedniej okł.) oraz Edmunda Puzdrowskiego (ekslibris). Jedno z najważniejszych i najbardziej znanych dzieł w dorobku Jana Piotra Norblina (1745-1830), artysty pochodzenia francuskiego, przez 30 lat pracującego w Polsce. Teka stanowi cenne źródło wiedzy na temat życia i obyczajów panujących ówcześnie na ziemiach polskich. Zawiera 47 plansz oraz kartę tytułową (śr. o wym. 25,0 x 17,0; pl. 35,5 x 25,5), ryciny sygnowane na płycie. Przedstawiają one charakterystyczne dla ziem polskich przełomu XVIII i XIX wieku typy ludzkie – od szlachty w tradycyjnych strojach, chłopów z różnych regionów (m. in. okolic Krakowa, Podlasia, Lubelszczyzny, Litwy, Żmudzi, Ukrainy), Żydów oraz rzemieślników (m.in. siciarz, garncarz, bartnik) po miejską biedotę i żebraków. Ryciny powstały według rysunków Jana Piotra Norblina, który po studiach we Francji w 1774 r. przybył do Polski na zaproszenie księcia Adama Kazimierza Czartoryskiego. Poza Czartoryskimi pracował także dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, Radziwiłłów i innych mecenasów. W latach 1804-1817 opracował zespół około 100 akwarel i rysunków sepią, poświęconych strojom polskim (do naszych czasów zachowało się 81 plansz). Wybranych 50 rysunków powtórzył w technikach graficznych Philibert–Louis Debucourt (1755-1822), wybitny malarz i rytownik francuski, członek Akademii. Pomysł zbioru powstał jeszcze w Polsce pod wpływem księżnej Izabeli Czartoryskiej (wiadomo, że wielokrotnie korygowała detale ikonograficzne oryginałów Norblina). Karta tytułowa nosi datę 1817, lecz uważa się, że pierwsze zeszyty ukazywały się od roku 1818. Teka była wysoko ceniona już przez współczesnych za wartość kostiumologiczną i obyczajową. Dołączono litografię Jana Feliksa Piwarskiego odbitą w Cynkografii Banku Polskiego (według obrazu Jeuffry’a) ukazującą portret Norblina. Pierwsza karta tyt. oraz spis plansz w rękopisie. Brak 2 grafik (Kobieta sprzedająca poziomki; Żydówka polska). 18 rycin avant la lettre, z dopisanymi piórem sygnaturami i tytułem w języku polskim (odbitki najwcześniejsze!). Stan grafik dobry, blok miejscami poluzowany. Wyjątkowa rzadkość.
Ilośc odsłon: 1023