Chimera. Czasopismo literackie i artystyczne. Red. Zenon Przesmycki. T. 1-10 (zeszyty 1-30). Warszawa 1901-1907, s. [2], 554, tabl. ilustr. 2; 526, [2]; [2], 494, tabl. ilustr. 2; [4], 476, tabl. ilustr. 2; [2], 508, tabl. ilustr. 2; 488; [2], 452; [4], 456, portret Cypriana Norwida (akwaforta Franciszka Siedleckiego); [4], 520, tabl. 2; [4], 606, [4], w tekście i na tablicach liczne ilustr., winiety, ozdobniki, 22,5 cm, jednolita opr. współczesna, płsk.
Komplet 30 zeszytów w 10 tomach. Nowatorskie pismo poświęcone sztuce i literaturze utrzymane w charakterystycznym dla epoki stylu secesji, będące przykładem najwyższego poziomu sztuki typograficznej. Stworzone przez Zenona Przesmyckiego, propagowało nowe trendy w poezji i prozie. Wysoki poziom wydawniczy i artystyczny udało się utrzymać dzięki współpracy z takimi artystami jak: S. Wyspiański, J. Mehoffer, E. Okuń, F. Siedlecki, A. Procajłowicz, J. Stanisławski czy S. Dębicki. „Chimera stała się wydawnictwem, które zachwycało. Czasopismo trafiało na stoły bawialni jako najpiękniejszy bibelot […] Reprezentowało sobą to, co aktualnie w polskiej sztuce było najlepsze i możliwe do zrealizowania”. Na łamach czasopisma drukowano utwory uznanych już pisarzy (J. Kasprowicz, C. Norwid, S. Przybyszewski, S. Żeromski, W. Reymont), ale przede wszystkim promowano początkujących, którzy reprezentowali nowe nurty w literaturze (F. Ruffer, B. Leśmian, J. Lemański, K. Zawistowska, W. Berent, L. Staff, S. Wyrzykowski, A. Łada, W. Korycki). Wiele całostronicowych ilustracji (światłodruków, fototypii, heliograwiur) w tekście. Zachowana część okładek, w tym z litografią J. Mehoffera. W kilku zeszytach zachowane wkładki z reklamami wydawnictw Chimery. Opr.: brązowy płsk z tłoczeniami na grzbietach, na licach pap. marm. Brak tablic w: t. I – 2; t. II – 1; t. III – 1; t. IV – 1; t. V – 1; t. VI – 4; t. VII – 3; t. X - 2, poza tym stan bardzo dobry. Rzadkie.
Lit.: J. Sowiński, Sztuka typograficzna Młodej Polski, Wrocław 1982, s. 119-127.
Ilośc odsłon: 1463