Kobierzycki Stanisław. Obsidio Clari Montis Częstochoviensis, Deiparae imagine a divo luca depictae in Regno Poloniae celeberrimi. Dantisci (Gdańsk) 1659. Sumptibus Georgii Försteri, 4°, frontispis (miedzioryt), k. [6], s. 163, [1], widok 1 (miedzioryt rozkł.), inicjały, finaliki (drzeworyty), opr. z epoki, perg. 9000,-
E.XIX, 350-351. Wydanie 1. Jedno z dwóch głównych dzieł Stanisława Kobierzyckiego (ok. 1600-1665), historyka, pisarza, wojewody poznańskiego. Historia oblężenia klasztoru jasnogórskiego przez Szwedów w 1655 r. Dzieło Kobierzyckiego stanowi istotne rozszerzenie „Nowej Gigantomachii” ks. Augustyna Kordeckiego. Autor orientował się o wiele lepiej w ogólnej sytuacji panującej w kraju w czasie potopu, wykorzystał także wiele wiadomości ze współczesnych druków gdańskich. Po 1655 r. kilkakrotnie odwiedził klasztor i zapewne pozyskał wówczas także relacje samych obrońców. Dzieło ozdobione dekoracyjnym frontispisem, z przedstawieniem obrazu Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej otoczonego aniołkami, poniżej widok Klasztoru Częstochowskiego i herb Kobierzyckiego Pomian, u dołu tytuł dzieła. Rycina sygnowana na płycie, rytował Jan Bensheimer, grafik gdański, działający w latach 1655-1674, wg kompozycji Adolfa Boy’a (1612-po 1680), nadwornego malarza króla Władysława IV, czołowego malarza gdańskiego. Poza tym rozkładany widok oblężenia Częstochowy (24,5 x 34 cm), sygnowany na płycie przez Bensheimera. Ryciny te „nie we wszystkich egzemplarzach dochowały się” (Estreicher). Brak ryciny z wizerunkiem Maryi. Nieaktualna pieczątka własnościowa i ekslibris. Drobne przebarwienia i ubytki perg. opr., ślady zalania, poza tym stan bardzo dobry. Rzadkie.
Ilośc odsłon: 715