236. Auer Karol. Galicyja w obrazach. Galizien in Bildern (Z. 1-12). Lwów, b.r. [1837-1838].
Auer Karol. Galicyja w obrazach. Galizien in Bildern (Z. 1-12). Lwów, b.r. [1837-1838]. Piotr Piller, s. 56 (winno być 73), tabl. ryc. 41 (winno być 48, litografie), 23 x 29,5 cm, opr. współcz. płsk. 12 000,-
Banach, poz. 254. Teka litografii ukazujących zabytki i najpiękniejsze miejsca Galicji, z dołączonymi na końcu opisami drukowanymi równolegle po polsku i niemiecku (wydawanych pierwotnie w 12 zeszytach). Autorem większości grafik oraz rysunków do nich był Karol Auer (1818-po 1858), grafik czeskiego pochodzenia, pracujący we Lwowie, współpracujący z zakładem Piotra Pillera. Wykorzystano też rysunki Adama Gorczyńskiego (1801-1876), pisarza, działacza społecznego i malarza, autora pejzaży powstałych podczas podróży po kraju, a zwłaszcza Galicji. Wśród autorów także inni artyści lwowscy: malarz Antoni Lange (1774-1842), grafik Teofil Żychowicz, baron Adolf Nigroni von Riesenbach (1803-1879), malarz miniaturzysta, rysownik i litograf (następca Auera w zakładzie Pillera), Józef Swoboda (1795-1885), Joseph Engerth (1775-1828), współpracownik Instytutu Stauropigialnego. Wśród malowniczych, pełnych uroku litografii m.in.: liczne widoki Lwowa (np. kościół bernardyński, kościół dominikański, kościół św. Jerzego), zamek w Krasiczynie, Czorsztyn, Szymbark, Podhorce, Kalwaria Zebrzydowska, Pieniny i wieś Szczawnica, panorama Nowego Targu z Tatrami w tle, Morskie Oko, droga do Morskiego Oka doliną Białki. Z księgozbioru Stanisława Miziewicza (ekslibris). Brak oryg. okł. broszurowych poszczególnych zeszytów oraz 7 rycin z widokami: Lwowa (3 sztuki), Rymanowa, Dukli, Biecza i Zarzecza. Tekst niekompletny, zachowane opisy m.in.: zamku w Podhorcach, Medyki, Czorsztyna, zabytków Lwowa (cerkiew św. Jerzego, c.k. pływalnia), zamku w Krasiczynie, Dukli, Nowego Targu, Pienin, kąpieli mineralnych w Krynicy, Kalwarii Zebrzydowskiej i Morskiego Oka. Grafiki po konserwacji, częściowo dublowane, drobne ubytki pap. marginesów uzupełnione, przedarcia podklejone (częściowo zachodzące na treść rycin), drobne zabrudzenia, kilka litografii ze śladami kolorowania. Grafika z widokiem domu we wsi Rudniki przycięta i naklejona na karty albumu. Rzadkie w tak dużym zespole.
Ilośc odsłon: 764