Quirini Eugeniusz, Librewski Stanisław. Ilustrowana kronika Legionów Polskich 1914-1918. Warszawa 1936. Nakładem Głównej Księgarni Wojskowej, s. 124, [9], tabl. fot. 196, tabl. planów i szkiców 22, tabl. ilustr. 4 (akwaforty barwne), portret Józefa Piłsudskiego (litografia), portrety w sepii 14, 28 cm, opr. artystyczna B. Zjawińskiego, skóra ze złoc. na grzbiecie i reliefowymi tłocz. na całej powierzchni oprawy, futerał ochronny. 4000,-
Egzemplarz ekspozycyjny z czterema oryginalnymi, barwnymi akwafortami (do całości nakładu dołączono reprodukcje akwafort). Piękne edytorsko dzieło wykonane w Atelier Girs-Barcz w Warszawie (opracowanie graficzne, portrety, plansze barwne, projekt oprawy). Najobszerniejsza dokumentacja fotograficzna Legionów Polskich Józefa Piłsudskiego i ich walk w latach 1914-1918. W części pierwszej, tekstowej, kalendarium Legionów wzbogacone fragmentami rozkazów, dokumentów, komunikatów i adresów. W obszernej części drugiej, ilustracyjnej, ponad 800 zdjęć dokumentujących poszczególne kampanie, bitwy, działania bojowe, życie legionowe. Na osobnych tablicach portrety Józefa Piłsudskiego i dowódców legionowych, cztery barwne akwaforty wykonane w Atelier Girs-Barcz („Komendant Piłsudski pod Limanową”, „Kpt. Kasprzycki pod Konarami”, „Przemarsz piechoty w Lubelskiem”, „Ppłk. Rydz-Śmigły przy ognisku”), przed tekstem litografowany portret Józefa Piłsudskiego, na końcu plany i szkice najważniejszych bitew i potyczek legionowych. Książka należy do najważniejszych w dorobku oficyny wydawniczej „Atelier Girs-Barcz”, działającej w latach 30. XX w. w Warszawie. Prowadzący ją Bolesław Barcz (1906-1944) i Anatol Girs (1904-1990) należeli do najwybitniejszych grafików użytkowych okresu międzywojennego. Artyści projektowali reklamy, plakaty, ilustracje i oprawy graficzne książek, zwłaszcza we współpracy z Główną Księgarnią Wojskową. Autorem rycin był Barcz, natomiast układów graficznych Girs. Oprawa artystyczna w stylu Art Déco wykonana w zakładzie Bolesława Zjawińskiego (sygnowana złotym tłokiem na tylnej okładzinie: „B. Zjawiński / Zakłady introligatorskie / Warszawa”): skóra brązowa, okładziny podzielone poziomymi, reliefowo wykonanymi liniami na pięć pól, na grzbiecie złocona tytulatura oraz wizerunek Orła, brzegi kart złocone. B. Zjawiński (1886-1947), znakomity introligator warszawski, zawodu wyuczył się w zakładzie Jana Recmanika. Od 1912 r. prowadził własną pracownię przy Nowym Świecie 41. Zakład specjalizował się w oprawie nakładowej dla wydawnictw: M. Arcta, Głównej Księgarni Wojskowej, Jakóba Mortkowicza, Gebethnera i Wolff, Trzaski, Everta i Michalskiego, współpracował także z Atelier Girs-Barcz. Zjawiński przez wiele lat pełnił funkcję podstarszego Cechu Introligatorskiego, po wojnie był inicjatorem jego reaktywacji i pierwszym Starszym. Zakład Zjawińskiego uległ całkowitemu zniszczeniu po Powstaniu Warszawskim. Na grzbiecie skóra nieco spękana, niewielkie otarcia powierzchni oprawy, poza tym stan dobry. Rzadkie.
Lit.: M. Grońska, Grafika w książce, tece i albumie, poz. 62.
Ilośc odsłon: 689