Manggha Félix [pseud., właśc. Jasieński Feliks]. Promenades à travers le monde, l’art et les idées. Varsovie (Warszawa) 1901. Libraire Jean Fiszer, s. 990, 17,5 cm, opr. luksusowa R. Jahody, skóra ze złoc., obcięcia kart złoc. 1800,-
Najważniejsze dzieło literackie w dorobku Jasieńskiego, od którego wziął swój pseudonim „Manggha” (był to tytuł zbioru drzeworytów japońskiego artysty Hokusaiego), wydane równolegle w Warszawie i Paryżu. Zbiór esejów poświęconych sztuce, muzyce, literaturze, ideom i wydarzeniom, którymi żyła ówczesna Europa, a także wrażeniom z podróży, klimatem zbliżony do słynnego „Dziennika” Goncourtów (w języku francuskim). Ich autor, Feliks Jasieński (1861-1929) był jednym z największych polskich kolekcjonerów, popularyzatorem sztuki, organizatorem wystaw, marszandem, krytykiem sztuki, przyjacielem artystów (m.in. Leona Wyczółkowskiego, a także propagatorem twórczości kobiet – malarek, w tym Zofii Stryjeńskiej). Oprawa Roberta Jahody (1862-1947), mistrza introligatorstwa i twórcy artystycznych opraw, w pełną skórę, z tłocz. złoc. na licu i grzbiecie, grzbiet 5-polowy, ze zwięzami wypukłymi. Na tylnym licu superekslibris literowy „SK” pod koroną szlachecką. Egzemplarz S. Komornickiego (1887-1942) – historyka sztuki, konserwatora w Muzeum Książąt Czartoryskich, bibliofila, znawcy pięknej książki, kanclerza Kapituły Orderu Białego Kruka, zapalonego taternika, współzałożyciela GOPR-u. Obcięcia kart złocone, na wyklejkach papier marmoryzowany. Sygnatura suchym tłokiem: „R. Jahoda, Zakład Introligatorski, Kraków”. Pęknięcia skóry przy grzbiecie, poza tym stan bardzo dobry. Dołączone kartonowe etui. Ważne dzieło polskiej literatury o sztuce w eleganckiej oprawie. (patrz pozycja 290).
Ilośc odsłon: 721