57. [Reicher Edward] – Listy z Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Cztery listy, dat.: 21 maja 1895 r., 28 lipca 1895 r., 19 lipca 1898 r., 9 lipca 1902 r.
[Reicher Edward] – Listy z Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Cztery listy, dat.: 21 maja 1895 r., 28 lipca 1895 r., 19 lipca 1898 r., 9 lipca 1902 r. Bifolia, różne wymiary (od 28 x 22 cm do 21 x 13 cm). 600,-
Cztery odręcznie pisane listy skierowane do wybitnego kolekcjonera Edwarda Reichera (1852-1927), kupca pochodzenia żydowskiego, ze znaczącej rodziny przemysłowców z Sosnowca, zajmującego się handlem zbożem z Prusami w Aleksandrowie Kujawskim (wówczas Zagranicznym). Poza Edwardem wielbicielami i kolekcjonerami sztuki byli jego bracia: Stanisław (teść M. Tretera, właściciel dworku w Ożarowie, gdzie podpisano kapitulację Powstania Warszawskiego) oraz Maksymilian. Edward, członek Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, zgromadził imponującą kolekcję obrazów malarzy polskich sobie współczesnych, skatalogowaną fachowo w wydanym w 1918 r. katalogu (w roku tym Reicher przeniósł się do Warszawy). W zbiorze, rozproszonym po jego śmierci, znajdowały się m.in. obrazy: Matejki, Chełmońskiego, Siemiradzkiego, Fałata, Aleksandra Gierymskiego (z malarzy wcześniejszych Orłowskiego i Michałowskiego). Szczególne miejsce zajmowały liczne autoportrety artystów, zamawiane specjalnie dla Reichera na paletach. Oferowane listy, dotyczące zakupu obrazów, pisane zapewne przez Władysława Wołowskiego (ok. 1850-1912), pracującego w TZSP, zajmującego się pośrednictwem pomiędzy kolekcjonerami a malarzami (w 1906 r. otworzył swój Salon, działający po jego śmierci pod nazwą „Sztuka”). W pierwszym liście nadawca podaje rzymski adres Gierymskiego, oferuje adresatowi obrazy Stanisława Grocholskiego (m.in. znane z katalogu „Przenosiny panny młodej”) i Józefa Chełmońskiego („Skowronek”). List drugi dotyczy nieporozumień, co do zapłaty za obraz Grocholskiego. List trzeci odnosi się do obrazu Juliana Fałata „Nagonka” (cieszącego się powszechnym uznaniem znawców) oraz planów wystawienia „prześlicznego” obrazu Henryka Siemiradzkiego „Cyrk chrześcijański za czasów Nerona”. List ostatni cytuje odmowną odpowiedź Józefa Chełmońskiego na prośbę kolekcjonera o namalowanie autoportretu na palecie. Dwa listy z 1895 r. na papierze z nadrukiem TZSP. Dołączono dwie odręcznie adresowane koperty. Ślady składania, poza tym stan dobry. Ciekawy zbiór dotyczący jednego z największych polskich kolekcjonerów.
Ilośc odsłon: 793