Güntzel Johann Christoph. Sonn- und Fest-Tägliches neu vollständig und geistreiches Kirchen-Gebet- und Gesang-Büchlein [...] Leipzig (Lipsk) 1699. Johann Andreas Zschau, 12°, frontispis (miedzioryt), s. 418, 283, [1], opr. z epoki, dzieło warsztatu złotniczego. 34 000,-
Niemiecki, protestancki modlitewnik i śpiewnik religijny. Książeczka oprawiona w przepiękny okaz barokowej sztuki złotniczej z przełomu XVII i XVIII w. – srebrna oprawa filigranowa ze złoconymi elementami, wyróżniająca się zastosowaniem przestrzennych, niemal pełnoplastycznych ornamentów na grzbiecie i obu licach. Bogate ażurowe zdobienie z wykorzystaniem motywów roślinnych, przede wszystkim liści akantu, kwiatów i wici roślinnej, nałożone na stanowiącą dla niego tło okładzinę z posrebrzanej blachy. Koszyczki kwiatostanów złocone. Na wyklejkach pap. zdobiony z motywami zwierzęcymi. Brzegi k. złoc. Niesygnowana znakiem złotniczym oprawa z dużym prawdopodobieństwem może być jednak identyfikowana jako dzieło norymberskiego warsztatu złotniczego i atrybuowana Leonhardowi Maierowi na podstawie bardzo dużej stylistycznej zbieżności z sygnowaną oprawą prezentowaną na wystawie „Wenzel Jamnitzer und die Nürnberger Goldschmiedekunst 1500-1700” w Germanisches National Museum (1985 r.). Zastosowanie ażurowej, mocno przestrzennej dekoracji zdecydowanie wyróżnia oferowaną oprawę nawet wśród najwyższej klasy dzieł złotniczych wykonanych z zastosowaniem techniki filigranowej, która na przełomie XVII i XVIII w. osiągnęła apogeum rozwoju. Na początkowych i końcowych kartach dziewiętnastowieczne wpisy własnościowe oraz zapiski genealogiczne hamburskich rodzin. Drobne zażółcenia kart. Klamra wydaje się nosić ślady dawnej naprawy. Stan bardzo dobry. Unikatowej klasy oprawa złotnicza.
Lit.: „Wenzel Jamnitzer und die Nürnberger Goldschmiedekunst 1500-1700”. Ausstellungskatalog, Nürnberg 1985, Germanisches National Museum, nr 223.
Ilośc odsłon: 453