Spis treści
- Starodruki
- Rękopisy. Korespondencja
- Mapy
- Widoki i plany miast
- Grafika
- Teki graficzne. Książki ilustrowane. Oprawy artystyczne
- Fotografie
- Historia. Pamiętniki. Powieści historyczne
- Regionalia. Etnografia. Podróże
- Literatura piękna. Wiedza o literaturze
- Sztuka. Bibliofilstwo. Wiedza o książce
- Gospodarstwo wiejskie i domowe. Technika. Przyroda. Myślistwo
- Nuty
8.
[Kielisiński Kajetan Wincenty]. Album K. W. Kielisińskiego. Poznań 1853. (222 akwaforty) oraz Poszyt dodatkowy do Albumu Kielisińskiego. Poznań 1855. (23 akwaforty).
«
»
Powrót
- P•••••1
- 18 000,00 PLN
[Kielisiński Kajetan Wincenty]. Album K. W. Kielisińskiego. Poznań 1853. Nakładem Księgarni Jana Konstantego Żupańskiego, s. [6], tabl. ryc. 27 (222 akwaforty), 27,0 cm, opr. współcz. skóra, zach. przednia okł. brosz.; oraz:
[Kielisiński Kajetan Wincenty]. Poszyt dodatkowy do Albumu Kielisińskiego. Poznań 1855. Nakładem Księgarni J. K. Żupańskiego, tabl. ryc. 9 (23 akwaforty), 27,0 cm, opr. współcz. skóra, zach. przednia okł. brosz.
Kompletna edycja graficznego dorobku Kajetana Wincentego Kielisińskiego, opublikowana przez Jana Konstantego Żupańskiego w Poznaniu. Kielisiński, rysownik, grafik, bibliotekarz, był przede wszystkim wielkim patriotą, który swą całą twórczość poświęcił dokumentowaniu polskiej historii. Brał czynny udział w powstaniu listopadowym oraz wielkopolskim. Wykształcenie artystyczne zdobywał pod kierunkiem Jana Feliksa Piwarskiego, z którym przyjaźnił się i korespondował przez całe życie. Pracował w Warszawie, Krakowie, Medyce (jako opiekun zbiorów Pawlikowskich) oraz w Kórniku (jako bibliotekarz Działyńskich). W czasie licznych podróży po Polsce sporządzał drobiazgowe notatki rysunkowe, które wykorzystywał następnie w twórczości graficznej. Był mistrzem drobnych form, wyraźnie nawiązując do spuścizny Norblina i jego środowiska. Akwaforty Kielisińskiego, zazwyczaj sygnowane i szczegółowo opisane na płycie, przedstawiają charakterystyczne typy ludowe z różnych stron Polski, m.in. Stryja, Sambora, Sokala, Gorlic, Tarnowa, Pińczowa, Śląska, Poznania. Artysta uchwycił scenki rodzajowe z Krakowa, Warszawy, Lwowa, Poznania – przekupniów, żebraków, mieszczan. Druga duża grupa prac to dokumentacja zabytków przeszłości – artysta ukazał m.in. Trembowlę, Medykę, Kraków, Pińczów, Krzyżtopór, Warszawę, Jabłonnę. Kielisiński sporządzał także wizerunki monet oraz pieczęci, które planował wykorzystać jako ilustracje do wydawnictw poświęconych historii Polski. Niewielka część grafik to prace wzorowane na rysunkach artystów polskich, m. in. Norblina i Orłowskiego (ze zbiorów Oborskiego), Bacciarellego (z kolekcji Ossolineum), Chodowieckiego (z biblioteki w Kórniku), Płońskiego. Artysta pozostawił po sobie także portrety (w tym autoportret), przedstawienia postaci w strojach historycznych oraz wizerunki ważniejszych zabytków (m.in. rzeźb z nagrobków królewskich na Wawelu). Akwaforty datowane na lata 1836-1843, w większości nie były publikowane za życia artysty (jedynie częściowo jego prace służyły jako ilustracje). Dopiero znany i ceniony księgarz poznański Jan Konstanty Żupański wydał je w formie albumu w 1853 r. – na jednej planszy odbito od 4 do 23 akwafort dzieląc je według tematów. Całość poprzedzono wstępem poświęconym omówieniu twórczości grafika oraz frontispisem wykonanym w akwaforcie przez Mariana Jaroczyńskiego (1819-1901), ucznia i przyjaciela Kielisińskiego. W dwa lata później Żupański wydał drugi zeszyt, uzupełniający poprzednie wydawnictwo. Stan plansz bardzo dobry, zachowane okładki broszurowe oraz karty tytułowe po konserwacji. Wspaniały zbiór rycin ważnych dla rozwoju polskiej grafiki, a także stanowiących cenne źródło ikonograficzne do historii i obyczajów polskich. Wielka rzadkość!
Lit.: A. Banach, Polska książka ilustrowana, s. 184-185, poz. 468 (błędna informacja o ilości tablic i technice graficznej) oraz poz. 499.
Ilośc odsłon: 4940