[Wilno] – Złota blacha Chrobrego. Lit. J. Oziębłowski. I poł. XIX w.
Litografia; 39,5 x 28,7 (cała plansza)
Rozbudowane ikonograficznie przedstawienie religijne, związane z Męką i Śmiercią Chrystusa. W centrum tarcza z 12 polami w symboliczny sposób odnoszącymi się do Drogi Krzyżowej. Powyżej – Baranek (symbol Zmartwychwstałego), flankowany przez anioły. Poniżej przedstawienie śmierci i szatana. Całość ujęta w wieniec z liści laurowych, z wplecionymi medalami, w narożnikach ukazani czterej ewangeliści. W części dolnej medalion z tarczą herbową oraz tekstem: „Geor. Bartho. Ponta. Braitenberg. Praep. Praga 1602” oraz tarcza z napisem: „S. Christophoro” (pozostała część napisu zasłonięta). Całość zamknięta w dekoracyjnej ramie. Wzdłuż dolnej krawędzi napis: „Ze Zbioru Eustachego hrabiego Tyszkiewicza” oraz sygnatury: „Rys. Leon Dzierżyński”; „Wydał Oziębłowski”; „w Wilnie Litog: Oziębłowskiego”; „Pozwolił Litografo: Cen. I. Waszkiewicz”. Na odwrocie litografowany tekst, dotyczący zrabowanej z katedry gnieźnieńskiej podczas najazdu Brzetysława w 1039 r. złotej blachy (podarowanej przez Bolesława Chrobrego). Według informacji autora tekstu, Karola Prozora, w okresie późniejszym wykonano kopię tej blachy, którą on widział i przerysował podczas pobytu w Pradze w 1821 r. Karol Prozor (1759-1841), ostatni w dziejach oboźny wielki litewski, zwolennik i obrońca Konstytucji 3 Maja. Eustachy Tyszkiewicz (1814-1873) był wybitnym badaczem pradziejów Litwy, archeologiem, historykiem i kolekcjonerem. W 1855 r. założył pierwsze na tamtych ziemiach Muzeum Starożytności, działające przy Uniwersytecie Wileńskim. Grafika odbita w znanym wileńskim zakładzie Józefa Oziębłowskiego (1805-1878), działającym w latach 1833-1863. Jego zakład, najaktywniejszy w latach 30. i 40. XIX w., wydał ponad 700 grafik (luźnych oraz albumów) – widoków Wileńszczyzny, portretów, ilustracji, obrazków religijnych, według własnych rysunków lub innych artystów wileńskich. Mimo nierównego poziomu prac jego zakład odegrał ważną rolę w życiu artystycznym i kulturalnym Wilna, a grafiki mają dużą wartość historyczną i ikonograficzną. Po konserwacji, zdublowana na bibułce. Bardzo rzadkie.
Ilośc odsłon: 4741