Stęczyński Maciej Bogusz. Okolice Galicyi. Lwów 1847. Nakładem Kajetana Jabłońskiego, s. VIII, 156, tabl. ryc. 63 (litografie kolorowane ręcznie), 26 cm, opr. skóra z tłocz., ochronne etui tekturowe. 40 000,-
Wyjątkowy egzemplarz z kolorowanymi ręcznie przez autora litografiami. Najważniejsze dzieło w dorobku Macieja Bogusza Stęczyńskiego (1814-1890), litografa, rysownika i pisarza. Seria zawartych w wydawnictwie grafik jest efektem jego wędrówek po kraju, w czasie których sporządzał rysunki, dokumentujące zabytki oraz piękno polskiej przyrody. „Rozmiłowany w przeszłości i w naturze, a pozbawiony potrzebnych do normalnej podróży środków, przeszedł o chłodzie i głodzie wszerz i wzdłuż część Polski zwaną Galicją i wiernie zdjął z jej okolic rysunki” (Banach, s. 244). Prace swoje publikował w formie litografii, z których najsławniejsze tworzą serię „Okolice Galicji”. Album zawiera widoki miejscowości, dworów i zamków, osobliwości przyrody, od Tatr po Dniestr, m.in.: panoramy Jasła, Przemyśla, Krosna, Nowego Sącza, Tarnowa, Jarosławia, Mielca, Żółkwi, Buczacza, Halicza, Sokala, Czorsztyna, Sambora. Wśród pomników przyrody znalazły się m.in.: wodospad we wsi „Zakopana” (opisanej przez Stęczyńskiego jako „znana z hamerni”), panorama Tatr, Czarny Dunajec, Wisła. Osobną grupę stanowią widoki często nieistniejących dziś dworów i rezydencji, np. Tarnowskich w Dzikowie, Raczyńskich w Zawadzie. Widokom towarzyszą teksty zawierające informacje historyczne oraz opisy stanu aktualnego prezentowanych miejsc. Całość wydawnictwa (publikowanego w zeszytach) liczyła 80 litografii czarno-białych. Wyjątkowy, niespotykany egzemplarz, zawierający 63 litografie kolorowane w epoce. Litografie opatrzone tytułem oraz sygnaturami, w większości odbite w zakładzie Piotra Pillera we Lwowie, pozostałe w Instytucie Stauropigialnym. Dzieło zadedykowane Aleksandrowi Konstantemu Batowskiemu (1799-1862), galicyjskiemu politykowi i bibliofilowi. Brak stron 53-68 i 16 dodatkowych na końcu. Nieaktualne znaki własnościowe. Nieliczne rdzawe plamki, karta 91/92 przerwana, podklejona z niewielką szkodą dla tekstu, 131/132 naderwana, reperowana, poza tym stan dobry. W handlu antykwarycznym spotyka się tylko teki z litografiami czarno-białymi. Niezwykle rzadki egzemplarz z kolorowymi litografiami. Unikat.
Ilośc odsłon: 537