0. Tyszkiewicz Samuel Fryderyk. Fiorenza. Florencja 1928.
Tyszkiewicz Samuel Fryderyk. Fiorenza. Florencja 1928. Oficyna Tyszkiewiczów, k. tyt. 2, [1], s. 51, [1], k. [1], tabl. ryc. 12 (drzeworyty Tadeusza Cieślewskiego syna), 34 cm, luksusowa opr. wyd. wyk. przez Samuela Tyszkiewicza, perg. z tłocz. i złoc. 8000,-
Egzemplarz pierwszy z 25 specjalnych, numerowanych słownie, sygnowanych przez twórców. Drugie wydawnictwo Oficyny Tyszkiewiczów. Praca napisana w oparciu o wykłady prof. Nicoli Ottokara z uniwersytetu we Florencji, zawiera dzieje Florencji od Etrusków po utworzenie oligarchii przez Medyceuszy w 1434 r. Książka powstawała bezpośrednio przy kasztach drukarskich, bez rękopisu – na każdej stronie znajduje się 28 wierszy, wyrazy nie są łamane i przenoszone do kolejnego wiersza. Książka złożona własnoręcznie przez autora i odbita ręcznie „antiquo modo” we własnej oficynie we Florencji na ręcznie czerpanym, szmacianym papierze żeberkowym ze znakiem wodnym „Roma” z papierni w Fabriano. Książka zawiera dwie karty tytułowe – jedna z nazwiskiem grafika, druga autora. Układ graficzny, linorytowe wyklejki(według mozaiki z florenckiego Baptysterium) oraz drzeworytowe karty tytułowe są dziełem Maryli Tyszkiewiczowej. Dzieło ozdobione 12 sygnowanymi ołówkiem drzeworytami, przedstawiającymi najważniejsze zabytki miasta, autorstwa Tadeusza Cieślewskiego syna (1895-1944), odbitymi własnoręcznie przez artystę i jego żonę Zofię na bibułce japońskiej. Jest to pierwsze po skończeniu studiów dzieło grafika, przygotowywane niemal 2 lata. Grafiki poświęcone Florencji powstały w czasie pobytu artysty we Włoszech, a książka jest efektem przyjaźni z Tyszkiewiczami, ich wspólnej miłości do zabytków i artystycznego drukarstwa. Ze spisem osób obdarowanych 25 specjalnymi egzemplarzami (m.in. Wł. Skoczylas – nauczyciel Cieślewskiego, Z. Łazarski, J. Mortkowicz). Na stronie przedtytułowej odręczna dedykacja Zofii i Tadeusza Cieślewskich dla Edwarda Głowackiego (1898-1963), rysownika i malarza, popularnego karykaturzysty („pragnąc zarazić go maniją bibliofilską”), datowana 29.I.1938 r. Luksusowa oprawa wydawnicza, wykonana przez Samuela Tyszkiewicza: pergamin naturalny, grzbiet pięciopolowy, w zwierciadle lica tłoczona złotem lilia florencka, obie okładki zamknięte pojedynczą, złotą linią, górny brzeg kart barwiony, pozostałe nieobcięte. Zabrudzenia i zadrapania oprawy, wewnątrz stan bardzo dobry. Piękny, efektowny egzemplarz. Bardzo rzadkie.
Ilośc odsłon: 952