0. Długosz Jan. Vita beatissimi Stanislai Cracoviensis episcopi. Nec no[n] legende sanctor[um] Polonie, Hungarie, Bohemie, Moravie, Prussie et Slesie patronor[um]. In Lombardica historia no[n] contente. Cracoviae (Kraków) 1511
Długosz Jan. Vita beatissimi Stanislai Cracoviensis episcopi. Nec no[n] legende sanctor[um] Polonie, Hungarie, Bohemie, Moravie, Prussie et Slesie patronor[um]. In Lombardica historia no[n] contente. Cracoviae (Kraków) 1511. In edibus providi viri Joannis Haller, 4°, k. 131, [4], winietka tyt. (drzeworyt), inicjały (drzeworyty), opr. współcz., perg. 12 000,-
E.XV, 245-246. Wydanie pierwsze. Żywot św. Stanisława, biskupa krakowskiego, męczennika i jednego z głównych patronów Polski. Druk wydany w zasłużonej dla początków drukarstwa polskiego krakowskiej oficynie Jana Hallera (ok. 1467-1525) w czasie jej największej świetności. Przybyły z Niemiec do Krakowa Jan Haller założył pierwszą w Polsce stałą drukarnię (w związku z czym otrzymał przywilej królewski w 1505 r.), prowadził ją na wysokim poziomie europejskim, zatrudniając wykwalifikowanych typografów z zagranicy i korzystając z doświadczeń tak wielkich drukarzy jak np. Aldus Manutius z Wenecji. Wprowadził też do druku pierwsze teksty w języku polskim (słynna „Bogurodzica” w „Statucie” Łaskiego). Utwór napisany przez Jana Długosza (1415-1480) powstał w latach 1460-1465 z inicjatywy wybitnego męża stanu, kardynała Zbigniewa Oleśnickiego, którego Długosz był sekretarzem i najbliższym powiernikiem. Długosz czcił św. Stanisława w sposób szczególny, dlatego też, jako człowiek bardzo majętny, ufundował m.in. kościół w miejscu urodzenia świętego, w Szczepanowie. Na karcie tytułowej drzeworyt przedstawiający św. Stanisława wskrzeszającego Piotrowina, na verso karty tytułowej drzeworyt „wyobrażający dwóch zbrojnych siepaczy rąbiących ciało Stanisława biskupa” (Estreicher). Po tym następuje przedmowa do Sędziwoja Czechela, prepozyta klasztoru kanoników regularnych św. Augustyna w Kłodawie oraz właściwy żywot wraz z opisem licznych cudów, jakie zdarzyły się po męczeńskiej śmierci biskupa. Od karty 90 następują legendy, m.in. o św. Wojciechu, św. Florianie, św. Wacławie, o królu Zygmuncie, św. Antonim, św. Władysławie królu, św. Jadwidze. „Widzi się w tym dziełku szlachetne poczucie narodowości i patriotyzmu. Nie tylko pisze dzieje Polski, ale wyodrębnia jej świętych i stara się stworzyć dzieło o legendach świętych Polski” (Feliks Kopera). Opr.: perg. naturalny, paski do wiązania. Po konserwacji, stan dobry. Bardzo rzadkie.
Ilośc odsłon: 809