0. [Stanisław August Poniatowski] –Dzbanek do kawy z miniaturami panoram Warszawy Canaletta. Miśnia, ok. 1780 r.
[Stanisław August Poniatowski] –Dzbanek do kawy z miniaturami panoram Warszawy Canaletta. Miśnia, ok. 1780 r.
Porcelana malowana naszkliwnie; wysokość 13,5 cm; na spodzie sygnatura w kobalcie podszkliwnym – skrzyżowane miecze z gwiazdką i dwiema kreskami oraz wycisk formierza (28)
Dzbanek o kształcie gruszkowatym, z kopulastą przykrywką i prostokątnym uchwytem. Na korpusie dwie barwne miniatury przedstawiające panoramy Warszawy. Po stronie prawej jest to widok ogólny Warszawy od strony Pragi, opatrzony czarnym podpisem: „Vue de Varsovie Prise depuis le Palais Sapieha”. Po stronie lewej panorama miasta od Pałacu Ostrogskich po Zamek Królewski, z czarnym podpisem: „Vue de Varsovie jusqes au Chateau”. Obie miniatury ujęte w owalne kartusze z obramowaniem z grawerowanego złota, zdobionego błękitną wstążką z kokardą. Przykrywa także zdobiona dwiema niewielkimi miniaturami z nieznanymi budynkami. Dzbanek wyprodukowano w sławnej Królewskiej Manufakturze Porcelany w Miśni (pierwszej w Europie produkującej porcelanę, znanej i cenionej za wysokiej klasy wyroby). Powstał on w okresie, kiedy dyrektorem wytwórni został hrabia Camil Marcolini (tzw. Okres Marcoliniego 1774-1814), który przywrócił wytwórni miśnieńskiej dawną świetność. Wysokiej klasy miniatury powstały według dzieł Bernarda Belotta zw. Canaletto (1721-1780), słynnego malarza-weducisty, od 1767 r. pracującego na dworze królewskim w Warszawie. Canaletto pozostawił wiele obrazów w drobiazgowy sposób dokumentujących wygląd stolicy w okresie jej rozkwitu za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. Do najbardziej znanych należy m.in. Widok ogólny Warszawy od strony Pragi (z 1770 r., obecnie w zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie). Na początku lat 70. XVIII w. artysta wykonał na zamówienie króla serię akwafort, stanowiących niemal dokładne powtórzenie obrazów olejnych (patrz katalogi Lamusa, aukcje 26, 31). Oferowany dzbanek jest częścią dwuosobowego serwisu, tzw. Tête-à-tête, który składał się zazwyczaj z tacy, kafetiery, czajnika, mlecznika, cukiernicy i dwóch filiżanek ze spodeczkami. Sądząc z wysokości przedmiot ten to kafeteria – najważniejszy poza tacą element takiego serwisu. W dostępnej literaturze znany jest tylko jeden wyrób porcelanowy zdobiony widokiem Warszawy według Canaletta – jest to taca w zbiorach Landes-Museum w Stuttgarcie, datowana na 1780 r. Być może oba obiekty stanowiły część tego samego serwisu. Najprawdopodobniej oferowany dzbanek wykonany został na specjalne zamówienie króla i to właśnie jemu służył. Jest to obiekt unikatowy, o wielkiej wartości zabytkowej i historycznej. Stan zachowania: ubytek malatury (ok. 5 cm²) w obrębie miniatury z przedstawieniem Pałacu Ostrogskich, brak uchwytu na przykrywie, powierzchniowe pęknięcie przy górnej części uchwytu, niewielkie przetarcie złoceń. Wielka rzadkość.
Ilośc odsłon: 769