0. [Puławy] – Widoki Puław. Zespół 3 akwatint. Rys. J. Richter, ryt. K. A. Richter. Ok. 1818 r.
[Puławy] – Widoki Puław. Zespół 3 akwatint. Rys. J. Richter, ryt. K. A. Richter. Ok. 1818 r.
Komplet. Trzy akwatinty; 1. „Widok kościoła w Puławach”; 34,0 x 48,3 (39,0 x 50,5 w świetle oprawy) 2. „Widok pałacu w Puławach z strony dziedzińca.”; 34,8 x 48,5 (39,0 x 50,5 w świetle oprawy); 3. „Widok Marynek w Puławach.”; 34,2 x 48,2 (39,0 x 50,5 w świetle oprawy). Poniżej kompozycji tytuły w języku polskim i francuskim oraz sygnatury: „dessiné d’apres natur par Joseph Richter”, „gravé a l’eaux fort par Charles August Richter”. Zespół 3 widoków Puław, powstałych według rysunków Józefa Richtera (1780-1837), malarza niemieckiego, sprowadzonego do Puław w 1806 r. przez Adama Kazimierza Czartoryskiego na miejsce Jana Piotra Norblina. W latach 1806-1811 pracował w Puławach jako nauczyciel rysunków (m.in. Jana Feliksa Piwarskiego), następnie na dworze Czartoryskich w Sieniawie. Ok. 1820 r. osiadł w Warszawie, gdzie stał się popularną postacią świata artystycznego. Na zamówienie księżnej Izabeli Czartoryskiej rozpoczął prace rysunkowe do planowanego wydania „Albumu Puław”, mającego liczyć 18 plansz graficznych. Z zakrojonego na dużą skalę przedsięwzięcia udało się jedynie wydać 3 ryciny – akwatinty, wykonane przez brata Józefa, Karola Augusta (1770-1848), rysownika, malarza i rytownika niemieckiego, działającego głównie w Dreźnie (wiadomo o dwóch pobytach Karola Augusta w Polsce – w Warszawie oraz Puławach, gdzie pracował przy planowanym albumie). Akwatinty wydano w małym nakładzie, w znanym warszawskim zakładzie Karola Magnusa. Zespół charakteryzuje wyjątkowa malowniczość kompozycji. Ubytek fragmentu dolnego marginesu przedstawienia Marynek (uzupełniony), drobne zabrudzenia i uszkodzenia. Oprawione w passe-partout i drewniane ramy. Wielka rzadkość w komplecie.
Ilośc odsłon: 744