0. Kordecki. Obrona Częstochowy. 1658
Kordecki Augustyn. Nova Gigantomachia, contra sacram imaginem Deiparae Virginis a Sancto Luca depictam, Et In Monte Claro Częstochoviensi apud religiosos patres Ordinis S. Pauli Primi Eremitae, in celeberrimo Regni Poloniae coenobio collocatam, Per Suecos et alios haereticos excitata, et ad perpetuam beneficiorum Gloriosae Deiparae Virginis recordationem... Anno Domini, M.DC.LV. Cracoviae (Kraków) [1658]. In Officina Viduae et Heredum Francisci Caesarij, 4°, frontispis (miedzioryt), k. [6], s. 199, 120-126, k. [1], wizerunek Matki Boskiej (miedzioryt), plan 1 (miedzioryt rozkł.), ryc. w tekście 2 (miedzioryty), herb Rzeczypospolitej, winietki, inicjały, finaliki (drzeworyty), opr. z epoki pergamin barwiony.
E.XX, 87. Wydanie pierwsze. Egzemplarz rzadszej edycji z drukowaną dedykacją dla króla Jana Kazimierza. Główne dzieło historyczne ks. Augustyna Kordeckiego (1603-1673) – prowincjała zakonu, przeora klasztoru paulinów na Jasnej Górze i jego bohaterskiego obrońcy w czasie najazdu szwedzkiego w 1655 r. Dzieło opisuje oblężenie klasztoru przez wojska szwedzkie między 18 listopada a 26 grudnia 1655 r. Ukazało się drukiem na początku 1658 r. zapewniając trwałe miejsce w historii zarówno autorowi, jak i opisywanym wydarzeniom. Obok działań militarnych i dyplomatycznych Kordecki ukazał zbieżność walki narodowej z obroną religii. W XIX wieku znaczenie „Nowej Gigantomachii” podniosła entuzjastyczna wypowiedź Adama Mickiewicza w kursie literatury słowiańskiej. Dzieło ozdobione efektownym frontispisem, wizerunkiem Matki Boskiej oraz bardzo rzadkim, rozkładanym planem oblężenia klasztoru sztychowanym przez Johanna Benssheimera (Estreicher o nim nie wspomina!). W tekście znajdują się dwa miedzioryty (w tym jeden z widokiem klasztoru), na verso karty tytułowej drzeworytowy herb Rzeczypospolitej. Opr.: perg. barwiony. Wpisy własnościowe. Na s. 188 kończy się główny tekst (Jocher uznał, że tu kończy się dzieło). Brak s. 189-199 końcowych z wierszami i epigramatami (opis oblężenia kompletny). Egzemplarze z kompletem rycin stanowią wielką rzadkość antykwaryczną.
Ilośc odsłon: 489