0. Stęczyński Maciej Bogusz. Okolice Galicyi. Lwów 1847.
Stęczyński Maciej Bogusz. Okolice Galicyi. Lwów 1847. Nakładem Kajetana Jabłońskiego, s. VIII, 156, tabl. ryc. 63 (litografie kolorowane ręcznie), 26 cm, opr. skóra z tłocz., ochronne etui tekturowe.
Wyjątkowy egzemplarz z kolorowanymi ręcznie w epoce litografiami. Najważniejsze dzieło w dorobku Macieja Bogusza Stęczyńskiego (1814-1890), litografa, rysownika i pisarza. Seria zawartych w wydawnictwie grafik jest efektem jego wędrówek po kraju, w czasie których sporządzał rysunki, dokumentujące zabytki oraz piękno polskiej przyrody. „Rozmiłowany w przeszłości i w naturze, a pozbawiony potrzebnych do normalnej podróży środków, przeszedł o chłodzie i głodzie wszerz i wzdłuż część Polski zwaną Galicją i wiernie zdjął z jej okolic rysunki” (Banach, s. 244). Prace swoje publikował w formie litografii, z których najsławniejsze tworzą serię „Okolice Galicji”. Album zawiera widoki miejscowości, dworów i zamków, osobliwości przyrody, od Tatr po Dniestr, m.in. panoramy Jasła, Przemyśla, Krosna, Nowego Sącza, Tarnowa, Jarosławia, Mielca, Żółkwi, Buczacza, Halicza, Sokala, Czorsztyna, Sambora. Wśród pomników przyrody znalazły się m.in. wodospad we wsi „Zakopana” (opisanej przez Stęczyńskiego jako „znana z hamerni”), panorama Tatr, Czarny Dunajec, Wisła. Osobną grupę stanowią widoki często nieistniejących dziś dworów i rezydencji, np. Tarnowskich w Dzikowie, Raczyńskich w Zawadzie. Widokom towarzyszą teksty zawierające informacje historyczne oraz opisy stanu aktualnego prezentowanych miejsc. Całość wydawnictwa (publikowanego w zeszytach) liczyła 80 litografii czarno-białych. Wyjątkowy, niespotykany egzemplarz, zawierający 63 litografie kolorowane w epoce. Litografieopatrzone tytułem oraz sygnaturami, w większości odbite w zakładzie Piotra Pillera we Lwowie, pozostałe w Instytucie Stauropigialnym. Dzieło zadedykowane Aleksandrowi Konstantemu Batowskiemu (1799-1862), galicyjskiemu politykowi i bibliofilowi. Brak stron 53-68 i 16 dodatkowych na końcu. Nieaktualne znaki własnościowe. Nieliczne rdzawe plamki, karta 91/92 przerwana, podklejona z niewielką szkodą dla tekstu, 131/132 naderwana, reperowana, poza tym stan dobry. W handlu antykwarycznym spotyka się tylko teki z litografiami czarno-białymi. Niezwykle rzadki egzemplarz z kolorowymi litografiami.
Ilośc odsłon: 731