0. Jakub de Voragine. Złota legenda. Wybór. Warszawa 1955
Jakub de Voragine. Złota legenda. Wybór. Tłumaczyła z języka łacińskiego Janina Pleziowa. Wyboru dokonał, wstępem i przypisami opatrzył Marian Plezia. Książkę zdobiła Maria Hiszpańska-Neumann. Wyboru materiałów do reprodukcji dokonał i objaśnieniem zaopatrzył Lech Kalinowski. Zdjęcia wielobarwne wykonał Stanisław Kolowca. Warszawa 1955. PAX, s. LXXXVII, [1], 766, [2], tabl. ilustr. 12
(kolor.), ilustr. w tekście, inicjały, 25 cm, artystyczna opr. mozaikowa S. Pacury, czarny marokin ze zdob., brzegi kart cyzelowane.
Najsłynniejszy zbiór legend związanych z życiem świętych, zarazem jedno z najbardziej reprezentatywnych dzieł średniowiecza. Autorem „Złotej legendy” był Jacobus de Voragine (ok. 1229-1298) – włoski hagiograf, pisarz religijny, dominikanin, od 1292 r. arcybiskup Genui. Dzieło powstało w połowie XIII w., do XV w. funkcjonowało w postaci licznych, często pięknie iluminowanych, rękopisów (jeden z nich, należący do Biblioteki Zamoyskich, znajduje się obecnie w zbiorach Biblioteki Narodowej w Warszawie). Pierwsze drukowane wydanie łacińskie ukazało się w 1470 r., pierwsze wydanie w języku włoskim w 1476 r. W Polsce znane było już w XIII w. dzięki rękopisom przywożonym przez dominikanów.
Całość, w przekładzie Leopolda Staff a, ukazała się drukiem dopiero w 1922 r. „Złota legenda” oparta
jest na materiałach z „Pisma Świętego” i z pism ojców Kościoła. Zawiera, znane z wyobrażeń i tradycji,
legendy związane z życiem świętych i świętami kościelnymi oraz rozważania ascetyczno-teologiczne,
ułożone w porządku kalendarzowym. Praca de Voragine’a wywarła znaczący wpływ na literaturę religijną następnych wieków. Artystyczna oprawa mozaikowa wykonana przez Sylwestra Pacurę (sygnowana tłoczonym na ślepo wiązanym monogramem): czarny marokin naciągnięty na dębowe deski, na grzbiecie i obu okładzinach scena cudu w Kanie Galilejskiej, wykonana techniką mozaikową przy użyciu ponad sześciuset kolorowych nakładek z koziej skóry, brzegi kart złocone, barwione i cyzelowane, papier wyklejek barwiony techniką klajstrową z ażurowym motywem, na blok nałożona ażurowa opaska wykonana z kartonu, futerał ochronny. Oprawa prezentowana była w 2017 roku na międzynarodowym konkursie angielskiego towarzystwa Designer Bookbinders. Była to jedyna praca polskiego introligatora. Dołączono katalog konkursu pt. „Heroic Works. Designer Bookbinders International Competition 2017”, w którym, na stronie 32, znajduje się zdjęcie i opis oferowanej oprawy. Stan bardzo dobry. Piękny i wyjątkowy egzemplarz.
Ilośc odsłon: 1653