0. Ziarnko Jan (1575-1630) – Mały Karuzel. 1612 r.
Ziarnko Jan (1575-1630) – Mały Karuzel. 1612 r.
Miedzioryt; 24,0 x 29,0 (pl. 29,8 x 39,20)
Sygnowany na płycie: „J. Ziarnko Polonus fecit Parisiis 1612”. Jedno z najsłynniejszych dzieł w dorobku Jana Ziarnki, grafika urodzonego we Lwowie, który po nauce w Krakowie oraz we Włoszech, od ok. 1605 r. do 1629 r. pracował we Francji, zyskując międzynarodową sławę i uznanie. Swoje dzieła, tworzone m.in. na zamówienie dworu królewskiego, wielokrotnie sygnował „Polonus” lub „Leopoliensis”. To właśnie jemu zlecono przygotowanie grafiki dokumentującej wielkie wydarzenie polityczne epoki – podwójne zaręczyny: późniejszego króla Ludwika XIII z infantką Anną Austriaczką oraz jego siostry Elżbiety z hiszpańskim księciem Filipem. Święto, odbywające się w dniach 5-7 kwietnia 1612 r., miało umocnić władzę Marii Medycejskiej oraz utrwalić sojusz Francji z Hiszpanią. Stąd całej uroczystości nadano szczególnie okazały charakter, którego kulminacyjnym punktem był karuzel – widowisko na nowo wzniesionym ówcześnie Place Royale łączące różne elementy sztuki (widowisko teatralne, baletowe, balet koni Pluvinela, pokazy sztucznych ogni, przemarsz dziesiątków mitologicznych i fantastycznych postaci, w tym m.in. polska husaria stanowiąca orszak Króla Powietrza). Wykonanie rycin utrwalających to niezwykłe widowisko zlecono dwóm artystom – Claude’owi Chastillonowi oraz Janowi Ziarnce, który pozostawił po sobie dwie ryciny (Wielki i Mały Karuzel), różniące się punktem widzenia i rozłożeniem akcentów. Ryciny te pełniły funkcję propagandową, stąd towarzyszył im tekst i objaśnienia, odbijane z osobnej płyty. Zyskały dużą popularność i były powielane następnie przez innych artystów, jako ryciny luźne lub dołączane do druków propagandowych. Dookoła ryciny, na szerokich marginesach dorysowane tuszem (starą ręką) ramki oraz data „1612”; stare zapiski kredką na odwrocie. Bardzo rzadkie.
Ilośc odsłon: 1328