Grottger Artur.Padół płaczu („Wojna”). Polonia. Lituania. Wiedeń [1889]. Nakładca Franciszek Bondy, k. [2], tabl. il. 11 (heliograwiury); k. [2], tabl. il. 9 (heliograwiury); k. [2], tabl. il. 5 (winno być 6; heliograwiury), folio, opr. wyd. teka pł. ze złoc. i tłocz.
Album z trzema najważniejszymi cyklami prac Artura Grottgera (1837-1867), malarza i rysownika, uznawanego za najwybitniejszego twórcę ikonografii epoki powstania styczniowego. Cykl „Wojna” (ostatni w jego dorobku) powstawał w latach 1866-1867, wystawiony po raz pierwszy w Paryżu podczas Wystawy Powszechnej i zakupiony przez cesarza Franciszka Józefa. Cykl „Polonia” powstawał w marcu 1863 r. pod bezpośrednim wpływem wydarzeń powstania styczniowego, po raz pierwszy wystawiony w 1863 r. w Wiedniu, w Polsce oryginalne kartony pokazano dopiero w 1938 r. Ostatnią serię tworzą prace poświęcone powstaniu styczniowemu na Litwie. Szkice powstawały w latach 1864-1866, wystawiono je po raz pierwszy w 1866 r. we Lwowie i Krakowie. Prace Grottgera, powstające w większości na emigracji, zyskały bardzo dużą popularność dzięki nowatorskiemu pomysłowi powtórzenia ich w technice fotografii. Heliograwiury naklejone wydawniczo na kartonowe podkłady. Cykl „Polonia” poprzedzony wstępem Alfreda Szczepańskiego; każdy z cykli opatrzony kartą tytułową oraz objaśnieniami, ryciny przełożone bibułką. Efektowna teka wydawnicza w kolorze zielonym wykonana w wiedeńskim zakładzie introligatorskim E. K. M. Schüsslera (sygnowana), na licu złocona tytulatura wpisana w bogatą kompozycję z paletą i sztalugą malarską (według projektu K. Ströbla), na tylnej okładce tłoczone na ślepo stylizowane zdobienia. Otarcia i zabrudzenia oprawy (zwłaszcza grzbietu), karty wstępu przedarte, charakterystyczne zażółcenia plansz z heliograwiurami. Brak jednej tablicy zatytułowanej „Puszcza” z cyklu „Lituania”.
Ilośc odsłon: 1259