0. [Galerie monachijskie]. Galerie mnichowskie. Zbiór rycin na stali z najcelniejszych obrazów Pinakoteki, Galeryj Leuchtenbergskiej i Schleissheimskiej. Warszawa 1856-1857.
[Galerie monachijskie]. Galerie mnichowskie. Zbiór rycin na stali z najcelniejszych obrazów Pinakoteki, Galeryj Leuchtenbergskiej i Schleissheimskiej. Z tekstem zbieranym przez Konstantego Pathie... T. 1-2 (w dwóch wol.). Warszawa 1856-1857. Nakładem Henryka Natansona, frontispis (staloryt), s. [4], 131, [1], tabl. ryc. 61 (staloryty); frontispis (staloryt), s. [4], 120, [2], tabl. ryc. 61 (staloryty), 26,0 cm, opr. z epoki płsk. ze złoc. (oryg. okł. brosz. w litografii zachowane).
Wydawnictwo powstało jako osobny zbiór z ukazujących się w latach 1853-1857 zeszytów, nakładem warszawskiego księgarza Henryka Natansona (1820-1895). Całość zawiera 122 staloryty przedstawiające dzieła najwybitniejszych malarzy europejskich, m.in.: Dürera, van Dycka, Murillo, Rafaela, Rembrandta, Rubensa, Tycjana, znajdujące się w galeriach monachijskich. Do każdego stalorytu dołączono tekst objaśniający o artyście i samym dziele. Opisy obrazów napisane w sposób przystępny, a czasem zabawny, np. sławny obraz Dawida Teniersa „Skrzypek”: „Jak naturalną, lekką, a zarazem rubaszną jest wesołość tego skrzypka stojącego na beczce, który rzępoleniem karczemnej piosenki, radość wokół siebie rozsiewa. Lecz radość wkrótce zamieni się w scenę bójki i kłótni, skoro wejdą do izby zaglądający przez okno mąż z bratową, boć oni dostrzegli, że ich małżonkowie w innych znajdują upodobanie”. Poza powszechnie znanymi obrazami wielkich mistrzów (np. Madonna Rafaela, Dzieci Murilla, Św. Piotr i Paweł Rubensa, itd.), ryciny o różnorodnych, atrakcyjnych tematach, m. in. widoki i tematy morskie, myśliwskie, końskie, sceny rodzajowe z lekarzami, szarlatanem, fajczarzem, sceny rodzinne (np. Powrót dziadka, Chłopiec z psem, Otwarcie testamentu), portrety (m. in. muzykanta i śpiewaczki). Otarcia oprawy, wewnątrz stan dobry.
Ilośc odsłon: 1051